Tämä tilkkutyöni "Jouluiloa" on harjoitustyö, jossa kokeilin miten helpoiten saisi siististi yhdistettyä tilkut niin, että keskelle jäisi tähtikuvio. Käytin tähän kangasta, jossa nallekarhut ovat luistelemassa, tekevät lumiukkoja ja joulukuusikin on siinä.  Toisessa kankaassa on lumisadetta.

Työ tuo mieleeni erään joulunajan, kun laskettelimme mäkeä ja teimme lumiukkoja naapurin lasten kanssa siellä kotipuolessa.  Näissä hauskoissa  talvipuuhissa keskustelimme välillä.  Minä olin kovin innoissani lähestyvästä joulusta ja niinpä tulin kertoneeksi, että odotan kovin joulupukkia ja sitä mitä lahjoja hän mahtaa minulle tuoda.  Naapurin poika, joka oli kolme vuotta minua vanhempi, tokaisi, että uskotko Sinä vielä joulupukkiin.  Olin aivan ihmeissäni.  En ymmärtänyt, että mitä hän tarkoitti. Sitten hän vielä jatkoi, että eihän joulupukkia ole olemassakaan, se on vain pelkkää satua, jota pikkulapsille kerrotaan.  Olin järkyttynyt.  Miten äiti on voinut valehdella minulle?  Kun asian todellisuus kokonaisuudessaan valkeni minulle, koin tulleeni pahasti petetyksi.  Ja häpesinkin, sillä olinhan jo koululainen ja olin uskonut silti tuohon lahjojen tuojaan.  Sinä päivänä päätin, että jos minulla joskus on omia lapsia, niin heille kerron heti alusta asti totuuden joulupukista.  Kun sitten aikuisena sain tyttären, muistin päätökseni ja pidin sen myös.  Kerroin hänelle, että joulupukki on satua.  Silti hän sai itse esiintyä tonttuna jouluaattona ja jakaa lahjoja.  Uskoisin, että hän ei hävinnyt mitään, vaikka tiesikin miten asia oikeasti on.